Autos framstår som NAFTA prioritet nr

16 december, 2017

Autos framstår som NAFTA prioritet nr

WASHINGTON Tidiga indikationer tyder på att bilindustrin är det potentiella nummer 1-problemet för Förenta staterna i en omförhandlad NAFTA. Det som inte är klart ännu är huruvida det kommer att vara viktigt att vara irriterande. Tjänstemannen tolkades av vissa som flytande tanken på en Made in America-kvot.

Både Kanada och Mexiko drev tillbaka mot tanken på en amerikansk kvot i auto-tillverkning av ledande ministrar för båda länderna varnade för att skada oavsiktliga konsekvenser för industrin.

Autoproduktion var frågan som nämnts först, i största längd, och i detalj av Donald Trumps handelstjänst som samtal pågår onsdag.

Robert Lighthizer pekade på blodbadet i tillverkningssektorn som anledningen till att så många amerikaner ser NAFTA som ett misslyckat avtal.

‘Tusentals amerikanska fabriksarbetare har förlorat sina jobb på grund av dessa bestämmelser,’ sade Lighthizer i sina inledande kommentarer.

Han citerade prioriteringar för sektorn, som syftar till att öka produktionen av delar i Nordamerika och i USA. Branschmedlemmar varnar Lighthizer för att hantera frågan med omsorg eftersom detaljerna är komplicerade, och eventuella felaktiga åtgärder kan antingen driva upp bilpriserna.

Det finns också en risk för att förändringar kan göra de nordamerikanska tillverkarna mindre konkurrenskraftiga, eller till och med tvinga dem att bara ignorera de nya reglerna och helt enkelt betala en taxa som skulle överföras till konsumenterna.

Lighthizer listade fyra prioriteringar för sektorn:

Ett ‘högre’ nordamerikanska innehållskrav för att undvika en tariff. Den nuvarande ursprungsregeln kräver 62,5 procent av bilens delar som ska tillverkas i Nordamerika. Innehåll i bilar. Innehåll ett rörelse som säkert skulle vara kontroversiellt eller om han helt enkelt uppgav att de önskade förändringarna skulle påverka regionen positivt , med fler bilar som tillverkas i USA.

Striktare övervakning för att se till att företagen följer ursprungsreglerna. Lighthizer nämnda ursprungsland ‘bör verifieras, inte anses’. Arbetsbestämmelserna bör ingå i avtalet och vara så starka som möjligt.

Tuffare arbetsstandarder. Vissa insidenter i Kanada och USA föreslår bättre arbetare villkor i Mexiko, och mer lön skulle inte bara vara bra för mexikaner, men också för att göra icke-mexikansk produktion mer kostnadseffektiv och bevara fordonstillverkning i Kanada och USA.

KANADISKA REPPEN ÄR INTE SÄRSKILDA

En kanadensisk bilindustrins representant vid samtalen sade att han inte var orolig över vad han hörde: ‘Det finns ingen oro över det med oss’, säger Flavio Volpe, VD för Automotive Parts Manufacturers Association. Som en spinoff-effekt av en starkare nordamerikanska industrin, inte som ett krav på att växter flyttar dit från andra länder.

Men han uppmanade förhandlarna att vara mycket försiktig när man rörde de nuvarande reglerna. Han varnade för rikliga möjligheter till oavsiktliga konsekvenser.

‘Det är inte enkelt, säger Volpe.’ Om du gör det för svårt, säger ett företag eller en leverantör, ‘Glöm överensstämmelse. Jag ska bara betala tariffen.’ ‘

Det innebär att produktionen faktiskt skulle flytta utomlands: företag skulle helt enkelt betala taxorna, allt från 2,5 till 6,1 procent, som ett billigare alternativ till att följa komplicerade nya regler.

Det är också riskabelt att försöka kräva att företagen ska producera vissa produkter hemma, tillägger Volpe: vissa industrier som producerar vissa typer av elektronik för bilar finns helt enkelt inte i Nordamerika.

Slutligen kan skadlig mexikansk konkurrenskraft bjuda på företag från andra länder.

Han sa att kanadensiska bildelarföretag har 43 000 anställda i Mexiko.

‘Kanada är inte för specifikt nationellt innehåll i ursprungsreglerna’, sa hon till en presskonferens senare onsdag.

‘Vi’ är också mycket medvetna om de extrema komplexiteten i ursprungsreglerna. Det kommer att vara väldigt viktigt. Att ta mycket stor omsorg i alla ändringar som görs för att de inte störa försörjningskedjorna. ‘

Mexikos ekonomiminister, Ildelfonso Guajardo, sa: ‘Det är inte bra för amerikanska företag, det är inte bra för mexikanska företag. Så jag tror att vi borde hitta andra politiska verktyg. Det skulle vara mycket komplicerat. ‘